Top

Vrije keuzeruimte 1

Vrije keuzeruimte (112 uur)

75% Didactiek

Doelen: 

  • Nieuwe werkvormen leren die ik kan gebruiken tijdens mijn design research.
  • Eigen trainersstijl ontwikkelen.
  • Opzetten nieuwe training.

Samen met De Beeldbouwers werk ik aan een nieuwe training: ‘Teken een infographic in 1 dag’ als aanvulling op de training waarbij mensen in 1 dag een infographic met een computerprogramma maken. Op basis van de ervaringen kan ik concluderen dat de bestaande training goed in elkaar zit wat betreft spanningsboog, afwisseling zenden en doen, samenwerken, zelfstandig werken en nazorg. Mijn achtergrondkennis over didactiek is echter beperk, daarom wil ik mij hierin verdiepen om zo ook andere werkvormen te ontdekken. Daarnaast wil ik mijzelf als trainer meer ontwikkelen. Wat zijn mijn kwaliteiten die ik kan inzetten, hoe werkt groepsdynamiek, hoe ga ik daar mee om en hoe breng ik de leerstof het beste over?

De training Teken een infographic in 1 dag' helpt mij verder in mijn onderzoek omdat ik deze kan vergelijken met de resultaten en de ervaringen van de deelnemers van de training 'Maak een infographic in 1 dag'. Zo kan ik de meerwaarde van infotekenen aantonen en benoemen.

Volgende week heb ik een afspraak op het Education station van de wdka om de opties binnen de academie te verkennen. Als reserve heb ik de training: train de trainer van (bijvoorbeeld) Learn it achter de hand. De eindresultaten van deze training worden als volgt beschreven. Na het volgen van de training weet, begrijp en kun je als trainer:

  • een stimulerende training neerzetten;
  • de stof op een didactisch verantwoorde manier brengen;
  • wat je eigen trainersstijl is en hoe je je beste kwaliteiten kunt maximaliseren; 
  • aansluiten op de doelgroep en contact maken in plaats van eenrichtingsverkeer;
  • de interactie opzoeken en casussen goed begeleiden;
  • het belang van goed communiceren;
  • verschillende werkvormen inzetten;
  • omgaan met (kritische) vragen en
  • de leerstijlen van deelnemers gebruiken en hier op in spelen.

75% uitvoering, 25% verslag

 

25% Handtypografie

Doelen: 

  • Versterken oog-handcoördinatie.
  • Uitbreiden netwerk (info)tekenaars in Utrecht.

Tekenen is een belangrijk onderdeel van mijn onderzoek. Om goed te kunnen tekenen heb je een goede oog-handcoördinatie nodig. Deels leer ik dat door te doen. Vooral bij schrijven komt de oog-handcoördinatie heel precies. Een cursus handtypografie lijkt mij om deze reden de perfecte manier om te oefenen met tekenen, typografie onder de knie te krijgen, te experimenteren met analoge en digitale materialen en om ervaringen uit te wisselen met andere mensen.

In Utrecht zijn twee collectieven met tekenaars waar ik graag kennis mee zou willen maken:

  • Urlaub. Een collectief die ook workshops aanbied zoals Handmade lettering door grafisch ontwerper Lennart Wolvert.
  • Het huis van Betekenis. Het huis van Betekenis vormt een leergemeenschap en tekenen is wat hun betreft communicatie, kunst en ambacht ineen. Hun data met workshops zijn nog niet bekend.

Online worden veel cursussen aangeboden door bv Skill Share. Als voorbereiding op bovenstaande workshops wil ik enkele van deze trainingen volgen.

 

75% uitvoering, 25% verslag

Achtergrond

Gedurende de twee jaar van de Master Design wordt een divers lesprogramma aangeboden. In deze post is een verslag gemaakt van een van de lessen. Dit kan een onderzoeksmethode, een huiswerkopdracht of een samenvatting van een lezing zijn.

No Comments

Post a Comment