Top

Infographicscongres IC18

Hoe komt het dat wij alle feiten van klimaatverandering kennen, maar dat wij daar nog steeds niet naar handelen? Kan een infographic, naast het communiceren van feiten, bijdragen aan een diepere bewustwording? Met wie moeten Al Gore (die vertelt over klimaatverandering) en Otto Neurath (die de wereld begrijpelijk wilde maken door middel van infographics) samenwerken om deze diepere bewustwording te verkrijgen?

 

Al Gore meets Otto Neurath & …

 

Dit was mijn vraag tijdens het infographicscongres IC18 gehouden op 12 oktober 2018 te Hilversum. Tijdens het congres kwam al duidelijk naar voren dat een infographic maken vaak een kwestie is van teamwork. Met wie zouden Al en Otto moeten samenwerken? Bezoekers konden het hiernaast afgebeelde kaartje ter plekke invullen (de totstandkoming van het kaartje staat beschreven in deze post).

Hieronder staan de voorstellen die ik heb ontvangen.

  • Alberto Cairo, Frederik Ruys:  AL = ook heel goed. Fred = de beste. Storytellling = de oplossing
  • Babette Porcelijn omdat zij hier al veel dingen mee heeft gedaan en geprobeerd. Goede manier van bewustmaking door infographics
  • Bill Mllison (grondlegger permacultuur) omdat hij duurzaamheid en ontwerpen heeft samengebracht
  • David Attenborough omdat hij iedereen weet te raken met de essentie
  • De auteur & illustrator van “Palmen op de Noordpool' omdat dit een geweldig kinderboek is dat de gehele klimaatproblematiek op een aantrekkelijke manier begrijpelijk maakt, voor een jong publiek
  • Een comedian (Jochem Meijer): groot bereik, scherpzinnigheid, gevoelige issues aankaarten zonder voor het hoofd te stoten
  • Een UX specialist: wanneer je een verhaal impact wilt laten hebben, moet je begrijpen aan wie je je verhaal 'vertelt'
  • Esri: klimaat is globaal, op patronen en trends te begrijpen heb je gedegen kaart software en geoanalyses nodig
  • Fred Jonker omdat hij het praktisch gaat maken bij de gemeente Utrecht
  • Instagram omdat dit het medium is waarop gave 'uitleg en gevolg' infographics een groot bereik kunnen genereren
  • Jongsafaan en lange adem omdat het generatie(s) zal duren voordat mensen daar naar kunnen handelen (met elkaar zijn we een te log orgaan)
  • Kinderen omdat zij een hele naïve nuchtere kijk op grote problemen hebben. Dat kan verhelderend werken
  • Kinderen in groep 5/6 omdat je daarvan kan leren en invloed uitoefenen
  • Klimaatwetenschappers en burgers/bedrijven en gedragswetenschappers etc, afhankelijk van het ontwerpdoel: 1. theoretische/wetenschappelijke "facts" van belang zijn voor de betrouwbaarheid en geloofwaardigheid van de boodschap 2. om inzicht te krijgen in kennis-hiaten, gedrags-, motivatiedrempels, keuze gedrag tav problematiek klimaat
  • Lady Gaga omdat zij een iconische influencer is die geluid, beeld + verhaal weet te verbinden. Met impact
  • Lokale overheid omdat die ideeën kunnen omzetten naar concrete stappen
  • Maarten Hajer: kijk naar het werk van Maarten Hajer/Urban Future Studio/Universiteit Utrecht
  • Gedragswetenschap/soc psychologie zodat ik weet wat ik moet doen als ik de infographic gelezen heb
  • Mensen zoals Tabo Goudswaard omdat het hem lukt om mensen te activeren
  • NOS op 3 omdat ze goed bezig zijn met het vertalen van complexe zaken naar een grote en belangrijke doelgroep
  • PBL omdat PBL de wetenschappers heeft en de infographics à la Neurath om het verhaal te vertellen
  • PBL omdat we goed zijn in statistiek, kennis en visualiseren
  • Productontwerper of game designers omdat we de feiten wel kennen, maar niet weten wat we er aan kunnen doe
  • Rob Huisman omdat het klimaat de grootste uitdaging van de komende jaren is
  • Sesamstraat: als je de kinderen leert hoe papa en mama de wereld slopen, gaan papa en mama misschien een keer nadenken
  • Steve Jobs: complexiteit intuitief opgelost in design, tastbaar, aantrekkelijk, logisch. "Natuurlijk moet het zo! Hoe heeft het anders gekund"
  • The Guardian/CNN omdat het bij het grote publiek moet komen
  • UX-designers omdat "diepere bewustwording" niet het probleem oplost
  • Voorlichtingsdeskundige (bv Prof. Van Woerkum) omdat attitude-beïnvloeding ook een onderwerp in o.a. de (overheids)voorlichtingskunde is.

(aanvullen kan via het reactieformulier hieronder)

 

Dat we voor infographics over onze leefomgeving bij PBL moeten zijn, voor mooie kaartjes bij Esri en voor de denkkracht bij Rob Huisman, dat weet natuurlijk iedereen. Maar er waren ook nieuwe invalshoeken, maar daarover later meer.

 

Ik denk zelf dat we metaforen kunnen inzetten in infographics. Niet de zwarte metaforen zoals ‘de tikkende tijdbom’ of ‘het water aan onze lippen’, maar nieuwe positieve metaforen want metaforen zitten niet alleen in onze taal maar ook in ons handelen (lees daar meer over op mijn blog).

 

Achtergrond

In 1994 stond ik voor de ijskap van Groenland. Ik hielp mee aan een onderzoek naar de heen- en weer trekkende beweging van de ijskap. Tegenwoordig gaat de ijskap nog maar 1 kant op door de klimaatverandering. 97% van de wetenschappers is het over eens dat menselijk handelen de oorzaak hiervan is en dat de veranderingen te snel gaan voor mens en natuur om zich organisch aan te passen, met veel leed als gevolg.

 

Om de mensheid te overtuigen op een andere manier te handelen om klimaatverandering te keren zijn veel theorieën. Een simpele oplossing is er niet. De verandering zal moeten bestaan uit aanpassingen op alle niveau’s van burger tot overheid, van landelijk tot globaal. Iedereen kan in zijn eigen vakgebied hieraan een bijdrage leveren. Ik ben aan het onderzoeken of ik dat kan doen met infotekenen.

 

No Comments

Post a Comment